Festivalul „Două state, o literatură” Chişinău

02 Oct 2017

Săptămâna trecută s-a încheiat cea de-a treia ediţie a unui festival cu înaltă miză simbolică, un festival din care Uniunea Scriitorilor din România vrea să facă în următorii ani o tradiţie statornică: e vorba de un eveniment al cărui nume spune totul: scriitori de limbă română de pe ambele maluri ale Prutului se întâlnesc o dată pe an spre a-şi aminti că respiră în acelaşi idiom. Festivalul a început joi, 21 septembrie 2017, când grupul scriitorilor veniţi din România a fost găzduit de primitorul Hotel „Dacia” din Chişinău. În seara aceleiaşi zile, la sediul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova a avut loc recepția de primire a invitaţilor, condusă de Arcadie Suceveanu şi Leo Butnaru. A fost prilejul unei ...

articol complet

Colocviul Naţional al Revistelor de Cultură de la Arad

21 May 2017

Ajunsă la a patra ediţie, întâlnirea deja tradiţională a directorilor, redactorilor-şefi şi redactorilor de publicaţii culturale s-a desfăşurat pe 7 mai în Sala „Vasile Goldiş” a Consiliului Judeţean Arad. Organizat, ca în fiecare an, de redactorul-şef al revistei „Arca” şi preşedintele Filialei Arad a Uniunii Scriitorilor, poetul Vasile Dan, colocviul a avut tema Ce fel de revistă de cultură (ori literară) scoatem?, cu variante de răspuns de la revistă în linia tradiţiei câştigate, la revistă generalistă, doar cu accent literar, la revistă generaţionistă, cu un program exclusiv literar sau revistă în acord, în reflex cu personalitatea liderului ei sau a unui întreg corp redacţional, ori revistă tematică, axată pe câte o temă mereu înnoită de la o ediţie la alta, revistă-antologie literară, pe gen – proză, poezie, critică, eseu, traduceri etc.şi, în fine, revistă locală, centrată exclusiv pe tradiţii şi valori

articol complet

A șaptea ediție a Turnirului de Poezie al Uniunii Scriitorilor din România Natură și cultură la Colibița, 10-13 mai 2017

21 May 2017

Turnirul de Poezie, proiect al Uniunii Scriitorilor inițiat de Gabriel Chifu, a consemnat, odată cu cea de-a șaptea sa ediție, intrarea într-un nou ciclu de viață. După prinele șase întâlniri, s-a încheiat turul complet al filialelor USR, iar noua etapă a început într-o formulă diferită, în care s-au înfruntat două echipe alcătuite din poeți ce fac parte din mai multe filiale. Cele două echipe au fost stabilite de către Consiliul USR, prin tragere la sorți, iar locul de desfășurare a colegialei confruntări poetice – menit să îmbine o puternică tradiție culturală – a fost desemnat Colibița (județul Bistrița-Năsăud), cu o gală finală la Bistrița.

articol complet

Colocviul Naţional de Proză, ediția a VI-a, Alba-Iulia, 4-6 aprilie 2017

23 Apr 2017

Universitatea „1 decembrie 1918“ din Alba Iulia a găzduit în ziua de 5 aprilie a zecea ediţie a Colocviului Romanului Românesc Contemporan, cu tema: „romanul între universal şi particular“. În sesiunea de dimineaţă, în faţa unui public numeros, au luat cuvîntul Nicolae Manolescu, Gabriel Chifu, Daniel Cristea-Enache, Angelo Mitchievici, Gheorghe Schwarz, Răzvan Voncu, pentru ca în sesiunea de după-amiază să-şi prezinte comunicările Irina Petraş, Mihai Zamfir, Eugen Negrici, Florina Ilis, Sorin Lavric, Simona Vasilache şi Vasile Spiridon.
Înainte de a spicui cîteva din nuanţele pe care participanţii le-au rostit în Sala Senatului, să constatăm momentul de vîrf ale întîlnirii: polemica cordială dintre Mihai Zamfir, Eugen Negrici şi Nicolae Manolescu, avînd drept temă litigioasă romanul istoric. Cine mai scrie astăzi roman istoric şi în ce măsură, sub pretext că redă istoria, nu face altceva decît s-o falsifice? Eugen Negrici, detaşat şi sarcastic, a deplîns lipsa surselor istorice, carenţă pe care, în loc s-o privească ca pe un handicap, a lăudat-o ca pe o avantaj, sub motiv că „lipsa izvoarelor e favorabilă creaţiei literare, scriitorul neavînd a se împiedica de prea multă informaţie. Situaţia e confuză, deci excelentă“, a opinat în stilul binecunoscut Eugen Negrici.

articol complet

Alte articole

In memoriam Vera Crăciun